Mumm Le Millésimé Champagne Brut

“Upea vuosikerta samppanja”

Alkon makuluonnehdinta

Pirteä & hedelmäinen

Hinta Alkossa

57,80 €

Ruokasuositukset

Juustot
Kala, rasvainen
Kana, Kalkkuna
Äyriäiset
Aperitiivi
Sushi

Rypäle

Väri

Kirkas kullankeltainen

Tuoksu

Hedelmäinen, persikkaa, päärynää, sitruunaa

Maku

Erittäin kuiva, keskihapokas, paahteinen, aromikas, moniulotteinen

Lataa esite

Katso tarkemmat tuotetiedot

Alue:
AC Champagne
Tuottaja: Vuosikerta: Pullokoko:
75
Alkoholia:
12,00 %
Hintaryhmä:
n. 57 €
Litrahinta:
77,07 €
Alkon tuotekoodi:
959177
EAN:
3043700103913
Sokeripitoisuus:
7,00 g/l
Korkkityyppi:
Luonnonkorkki
Pulloja / laatikko:
6 kpl
Makeusaste:
Kuiva, erittäin kuiva

Samppanjan valmistuksesta

Mumm Le Millésimé 2012 vuosikerta on saanut täydellisen tasapainon ryhdikkäästä ja runsas hedelmäisestä Pinot Noir rypäleestä (72%), joka tulee vanhoilta viinitarhoilta ja parhaista Grand Cru kylistä Montagne de Reimsin alueelta. Seokseen on listätty vanhojen köynnösten tuottamia Chardonnay rypäleitä (28%) Côte des Blancsin alueelta. Mumm Millésimé 2012 on luonteeltaan elinvoimainen ja vivahteikas, yllättävä ja intensiivinen - upea vuosikerta samppanja. Tämä samppanjatalo Mummin 60. vuosikerta kypsyy kellarissa neljä vuotta.

Ruokasuositukset ja viinin tarjoilu

Mumm Le Millésimé sopii raikkautensa ja vivahteikkuutensa ansiosta hyvin sitruksisille kala- ja äyriäisruuille, kuten carpacciolle, sushille tai mausteiselle hummerille. Tämän samppanjan voi hyvin nauttia myös jälkiruokien, kuten vaikkapa sitruunapiirakan kanssa.

Samppanja on parhimmillaan viilennettynä 8-10 asteiseksi ja tarjoiltuna hyvin pestyistä ja muotoilluista samppanjalaseista.

Tunnet sen punaisesta poikkiraidasta

Punainen poikkiraita on Mumm-samppanjoiden tunnusmerkki. Se on Ranskan kunnialegioonan nauha ja ilmestyi G.H. MUMM Cordon Rouge Brut -pulloon vuonna 1875 ensin nauhana ja myöhemmin punaisena poikkiraitana. Nauha kuvaa viinitalon henkeä, joka heijastaa intohimoa panostaa asiantuntemukseen ja laatuun. Punanauhainen samppanja näkyi pitkään myös Formula 1 -kilpailujen virallisena voitonjuhlan juomana palkintokorokkeella.

G.H. MUMM

G.H. MUMM et Cie on kolmen saksalaisen veljeksen vuonna 1827 perustama samppanjatalo. Veljekset Jacobus, Gottlieb ja Philipp Mumm kuuluivat yhteen Saksan vanhimpaan aatelisperheeseen ja talo oli aluksi nimeltään P.A. Mumm veljesten isän, Peter Arnold Mummin mukaan, joka oli tuottanut viiniä Reinin laaksossa vuodesta 1761. Mummin veljekset panostivat alusta asti laatuun ja ennen kaikkea tuotannon jatkuvuuteen ostamalla omia tarhoja Verzenayn, Aÿn, Avizen ja Cramantin kylien alueilta, jotka ovat nykyään Grand Cru-luokiteltuja.

Vuonna 1853 talo siirtyi seuraavan sukupolven edustajalle, Gottliebin pojalle, George Hermann Mummille. Tästä asti talo on toiminut nimellä G.H. MUMM et Cie. G.H. Mumm oli visionääri, joka matkusteli maailmalla markkinoimassa talonsa samppanjaa ja aloitti näin oman samppanjanvientinsä. 1900-luvun alussa yrityksellä oli jo 20 tytäryhtiötä ympäri maailman ja talo kolmen miljoonan pullon vuosituotannollaan johtava samppanjantuottaja.

1870-luvulla Ranskan Kunnialegioonan tunnus, punainen silkkinauha ilmestyi koristamaan talon tärkeimpien asiakkaiden pulloja. Vuonna 1875 tästä silkkinauhasta tuli G.H. Mummin luoman Cordon Rouge samppanjan tunnus. Sittemmin silkkinauha vaihtui etiketin punaiseen poikkiraitaan.

Mummin perheen jäsenet pysyivät Saksan kansalaisina, joten ensimmäisen maailmansodan sytyttyä talon varat ja viinitarhat takavarikoitiin. Vuonna 1920 talo huutokaupattiin ja René Lalou otti talon ohjakset. Hän hankki talolle lisää Grand Cru -tarhoja ja kehittäessään talon viinien laatua, hän asetti ainutlaatuiset terroirit keskeiseen asemaan. Hänen filosofiansa voidaan kiteyttää G.H. Mummin kuuluisaan tunnuslauseeseen "Only the best".

Nykyisin G.H. Mumm on Pernord Ricardin omistuksessa ja talolla on lähes 218 hehtaaria viinitarhoja, joista 160 hehtaaria on Grand Cru -luokiteltuja ja tarhat sijaitsevat kahdeksan historiallisen kylän alueilla. Mummin 25 kilometriä pitkät kellarit kaivettiin käsin, mikä vei 70 vuotta. Näissä kellareissa on noin 25 miljoonaa pulloa samppanjaa, talon vuosituotannon ollessa yli kahdeksan miljoonaa pulloa. 60 prosenttia talon tuotannosta menee vientiin yli sataan maahan.

www.mumm.com/en

Alko verkkokauppalinkki