Hinta Alkossa
7,99 €
Ruokasuositukset Rasvainen kala Kana, Kalkkuna Noutopöytä Salaatit ja kasvisruoka
Rypäle
Chardonnay
Väri
Vaalea kullankeltainen.
Tuoksu
Kypsän hedelmäinen, punaista omenaa, hunajameloonia, ananasta
Maku
Kuiva, hapokas, sitruksinen, ananaksinen, kevyen karviaismainen, hennon yrttinen
Esite
Lataa esite
Lisätietoja
Maa
Chile
Tuottaja
Vina San Pedro
Vuosikerta
2020
Varmista asiakaspalvelustamme *
Saatavuus
Alko
Pullokoko 75 cl
Alkoholia 13 %
Pakkaustyyppi
Lasipullo
Vihreät & eettiset ominaisuudet
Paikallinen ekosertifiointi
Litrahinta
10,52 €/l
Alkon tuotekoodi
008005
EAN
7804300120641
SKU
147221
Korkkityyppi
Kierrekorkki
Pulloja / laatikko
6 kpl
Makeusaste
Kuiva, erittäin kuiva
Sokeripitoisuus 2 g/l
* asiakaspalvelu@pernod-ricard-finland.com

Viinistä

Gato Negro -viinien rypäleet ovat kasvaneet Lontuen laaksossa Chilen keskiosissa ja tarha, josta ne tulevat, on yksi maailman suurimpia, kooltaan huikeat 1.200 hehtaaria. Viini on kuiva, mutta tuntuvan hedelmäinen. Runsas maku pitää sisällään omenaa, meloonia, ananasta, aprikoosia ja sitruunaa. Monikäyttöinen viini esimerkiksi buffetpöytään.

Ruokasuositukset ja viinin tarjoilu

Gato Negro Chardonnay on erinomainen yleisviini esimerkiksi paistetulle kalalle ja äyriäisille tai noutopöydän antimien kumppaniksi. Erinomainen valinta myös seurusteluviiniksi sellaisenaan ja hyvin jäähdytettynä. Suosittelemme tarjoilulämpötilaksi 8-11 astetta.

Gato Negro - Suomen tunnetuin viinibrändi

Uudet viinibrändit tulevat ja menevät, mutta Gato Negro pitää vuodesta toiseen pintansa suomalaisten kestosuosikkina. Gato Negro on Suomen tunnetuin viinibrändi (Wine Intelligence 2019 -tutkimus) ja joka vuosi Alkon myydyimpiä tuotteita, sekä puna- että valkoviineissä.

Suomessa Gato Negro on ollut myynnissä kolmisenkymmentä vuotta, mutta mustan kissan tarina alkaa jo 1960-luvulta Chilestä, jolloin viinituottaja Viña San Pedro mietti, minkä nimen antaisi uutuusviinilleen. Nimen tulisi kuvastaa vahvuutta ja erilaisuutta ja silloisen saksalaisen pääviinintekijän mieleen tuli kaksi sanaa: Schwartze Katze. Vanhan saksalaisen legendan mukaan Mosel-joen varrella asui musta kissa, joka vahti viinitynnyreitä tunnetun viinimyyjän kellarissa. Schwartze Katze, musta kissa oli täydellinen nimi viinille, joka tuotiin markkinoille espanjaksi käännettynä nimellä Gato Negro.

Gato Negro oli myös ensimmäinen chileläinen viinibrändi, josta amerikkalaislehdistö on koskaan kirjoittanut ja tänä päivänä kaksi pulloa Gato Negro -viiniä avataan joka sekunti jossain päin maailmaa! Gato Negro -viinejä viedään yli 80 maahan Suomen ollessa yksi suurimpia vientikohteita.

Viña San Pedro

Correa Albanon veljesten vuonna 1865 perustama Viña San Pedro on Chilen suurimpia viinintuottajia, joka on tehnyt paljon töitä luodakseen Chilestä vahvan ja monipuolisen viininvalmistajamaan. Yhteensä San Pedrolla on viininviljelysmaata yli 2 500 hehtaaria ja se omistaa yhden maailman suurimmista viinitarhoista, Curicó Valleyn alueella sijaitsevan 1 200 hehtaarin tarhan. Tältä tarhalta tulevat muun muassa Gato Negro -viinit, näiden lisäksi Viña San Pedron viiniperheeseen kuuluu myös Castillo de Molina ja 1865 Single Vineyard. Vientiä on yli 80 maahan ympäri maailman.

Vastuullinen viinintuottaja

Viña San Pedro on jo pitkään noudattanut ympäristöystävällisiä käytäntöjä, joiden tarkoituksena on edistää kestävää kehitystä. Samalla viinitalo panostaa myös sosiaaliseen vastuuseen, joka kattaa työntekijät ja heidän perheensä sekä yhteisöt, joiden alueilla San Pedro viljelee. San Pedron 360° Sustainable -ohjelma jakautuu neljään osaan, pitäen sisällään ympäristön, vesihuollon, sosiaaliset sitoumukset ja laatu. Jokainen osa-alue pitää sisällään laajan joukon toimintoja, joilla pyritään parantamaan mm. energian ja vedenkulutusta, luonnon monimuotoisuutta, omavaraista energiantuotantoa, ihmisten hyvinvointia ja kehitystä sekä tuotteen laatua. "We respect and honor our people and our land"

VSPT Wine Group's Sustainability Video

Paikallinen ekosertifiointi

Viña San Pedron tuotteilla on paikallinen ekosertifiointi, Certified Sustainable Wine of Chile.Tuotteen alkuperämaassa annettu sertifiointi kertoo kestävän kehityksen edistämiseksi tehdyistä toimenpiteistä juomatuotannossa. Paikallisten sertifiointien vaatimukset vaihtelevat jonkin verran maasta riippuen. Kuitenkin esimerkiksi viinin viljelyssä ja -valmistuksessa tyypillisiä toimenpiteitä ovat veden ja energiankulutuksen säästäminen sekä uusiutuvan energian käyttäminen. Esimerkiksi luomutuotannossa ei näille toimenpiteille aseteta lainkaan vaatimuksia.

Certified Sustainable Wine of Chile

 

Tilaa uutiskirje

Tilaa Juomavinkin uutiskirje!