Ruokasuositukset Voimakkaat juustot Pasta ja pizza Pataruoat Pikkusuolaiset
Rypäle
Cabernet Sauvignon, Carmenère, Syrah/Shiraz
Väri
Rubiininpunainen
Tuoksu
Mansikkainen, kukkainen, tamminen, vaniljainen
Maku
Keskitäyteläinen, marjainen, mansikkainen, pehmeä
Esite
Lataa esite
Lisätietoja
Maa
Chile
Tuottaja
Vina San Pedro
Saatavuus
Päivittäistavarakaupat
Pullokoko 75 cl
Alkoholia 5,5 %
Pakkaustyyppi
Lasipullo
Vihreät & eettiset ominaisuudet
Paikallinen ekosertifiointi
Hintaryhmä
0
EAN
7804300150396
SKU
606193
Korkkityyppi
Kierrekorkki
Pulloja / laatikko
6 kpl
Sokeripitoisuus 15 g/l
Täyteläisyysaste
Keskitäyteläinen

Viinistä

Gato Negro Red Blend 5,5 % on kolmen rypäleen sekoitus. Viinissä on 65 % Cabernet Sauvignonia, 20 % Carmenerea ja 15 % Syrahia. Sokeria on 15 grammaa litrassa. Viinin väri on kauniin rubiininpunainen ja syvässä tuoksussa on mansikkaa, kukkaisuutta, tammea ja vaniljaa. Maku on keskitäyteläinen ja pehmeä, mikä tekee viinistä monikäyttöisen. Laatutietoisen kuluttajan tarpeet täyttävä luonteikas viini on valmistettu ainoastaan punaviinistä, josta alkoholi on osittain poistettu eikä tuotteeseen ole lisätty vettä tai keinotekoisia aromeja.

Miten alkoholia vähennetään viinistä?

Sadonkorjuun jälkeen rypäleistä tehdään viiniä normaaliprosessin mukaisesti. Viinin alkoholipitoisuuden hienosäätämiseksi osa viinistä suodatetaan ja alkoholia poistetaan ennen lopullisen sekoituksen tekemistä.

Alkoholin poistamisessa käytetään ns. “Spinning Cone” -menetelmää, jossa viiniä pyöritetään isossa lingossa, erotellaan viinin eri komponentit ja poistetaan ei-halutut osat höyrystämällä, kuten alkoholi. Menetelmä käyttää painetta hyödyksi, jolloin viiniä voidaan höyrystää matalammissa lämpötiloissa kuin kiehuminen, jolloin viinin luonnolliset aromit eivät vahingoitu. Lopputuloksena on makuprofiililtaan tasapainoinen ja ryhdikäs matala-alkoholinen viini.

Ruokasuositukset ja viinin tarjoilu

Gato Negro Red Blend 5,5 % sopii hyvin liharuokien, kuten mehevien pataruokien kanssa, sekä noutopöytään, jossa on paljon erilaisia makuja. Viiniä voi lorauttaa myös kastikkeeseen ja nauttia ruoan kanssa. Näin sama makumaailma toistuu lautasella ja lasissa.

Viinin on parasta tarjoiltuna 18-asteisena.

Gato Negro - Suomen tunnetuin viinibrändi

Uudet viinibrändit tulevat ja menevät, mutta Gato Negro pitää vuodesta toiseen pintansa suomalaisten kestosuosikkina. Gato Negro on Suomen tunnetuin viinibrändi (Wine Intelligence 2019 -tutkimus) ja joka vuosi Alkon myydyimpiä tuotteita, sekä puna- että valkoviineissä.

Suomessa Gato Negro on ollut myynnissä kolmisenkymmentä vuotta, mutta mustan kissan tarina alkaa jo 1960-luvulta Chilestä, jolloin viinituottaja Viña San Pedro mietti, minkä nimen antaisi uutuusviinilleen. Nimen tulisi kuvastaa vahvuutta ja erilaisuutta ja silloisen saksalaisen pääviinintekijän mieleen tuli kaksi sanaa: Schwartze Katze. Vanhan saksalaisen legendan mukaan Mosel-joen varrella asui musta kissa, joka vahti viinitynnyreitä tunnetun viinimyyjän kellarissa. Schwartze Katze, musta kissa oli täydellinen nimi viinille, joka tuotiin markkinoille espanjaksi käännettynä nimellä Gato Negro.

Gato Negro oli myös ensimmäinen chileläinen viinibrändi, josta amerikkalaislehdistö on koskaan kirjoittanut ja tänä päivänä kaksi pulloa Gato Negro -viiniä avataan joka sekunti jossain päin maailmaa! Gato Negro -viinejä viedään yli 80 maahan Suomen ollessa yksi suurimpia vientikohteita.

Tutustu myös muihin Gato Negron viineihin:

Viña San Pedro

Correa Albanon veljesten vuonna 1865 perustama Viña San Pedro on Chilen suurimpia viinintuottajia, joka on tehnyt paljon töitä luodakseen Chilestä vahvan ja monipuolisen viininvalmistajamaan. Yhteensä San Pedrolla on viininviljelysmaata yli 2 500 hehtaaria ja se omistaa yhden maailman suurimmista viinitarhoista, Curicó Valleyn alueella sijaitsevan 1 200 hehtaarin tarhan. Tältä tarhalta tulevat muun muassa Gato Negro -viinit ja näiden lisäksi Viña San Pedron viiniperheeseen kuuluvat myös mm. Castillo de Molina ja 1865 Selected Vineyards. Vientiä on yli 80 maahan ympäri maailman.

Vastuullinen viinintuottaja

Viña San Pedro Tarapacá eli VSPT Wine Group on jo pitkään noudattanut ympäristöystävällisiä käytäntöjä, joiden tarkoituksena on edistää kestävää kehitystä. Samalla viinitalo panostaa myös sosiaaliseen vastuuseen, joka kattaa työntekijät ja heidän perheensä sekä yhteisöt, joiden alueilla VSPT viljelee. Yrityksen 360° Sustainable -ohjelma jakautuu neljään osaan, pitäen sisällään ympäristön, vesihuollon, sosiaaliset sitoumukset ja laadun. Jokainen osa-alue sisältää laajan joukon toimintoja, joilla pyritään parantamaan mm. energian- ja vedenkulutusta, luonnon monimuotoisuutta, omavaraista energiantuotantoa, ihmisten hyvinvointia ja kehitystä sekä tuotteen laatua. "We respect and honor our people and our land."

VSPT Wine Group

Paikallinen ekosertifiointi

VSPT Wine Groupin tuotteilla on paikallinen ekosertifiointi, Certified Sustainable Wine of Chile. Tuotteen alkuperämaassa annettu sertifiointi kertoo kestävän kehityksen edistämiseksi tehdyistä toimenpiteistä viinintuotannossa. Paikallisten sertifiointien vaatimukset vaihtelevat jonkin verran maasta riippuen. Kuitenkin esimerkiksi viinin viljelyssä ja -valmistuksessa tyypillisiä toimenpiteitä ovat veden ja energiankulutuksen säästäminen sekä uusiutuvan energian käyttäminen. Esimerkiksi luomutuotannossa ei näille toimenpiteille aseteta lainkaan vaatimuksia.

Certified Sustainable Wine of Chile

Biokaasulaitos

Viña San Pedro on maailman ensimmäinen viinintuottaja, jolla on oma biokaasulaitos. Se kattaa viinitalon kokonaissähköntarpeen ja tuottaa 60 % koko VSPT Wine Groupin sähköntarpeesta. Biokaasulaitos käyttää raaka-aineena viinintuotannosta jäänyttä biojätettä, joka muutetaan biokaasuksi ja loput rypäleiden biojätteet kuljetetaan viinitarhoille lannoitteeksi. Näin saadaan pienennettyä hiilijalanjälkeä sekä parannettua jätehuoltoa. Alla oleva video kertoo lisää biokaasulaitoksesta.

Tilaa uutiskirje

Tilaa Juomavinkin uutiskirje!