G.H. MUMM Le Rosé samppanja - tyylikäs roseesamppanja
AC Champagne, Ranska

G.H. MUMM Le Rosé

Lisää suosikkeihin

Hinta Alkossa
55,99 €
Ruokasuositukset Aperitiivi Itämainen ruoka Rasvainen kala Kana, Kalkkuna Salaatit ja kasvisruoka Äyriäiset
Rypäle
Chardonnay, Pinot Meunier, Pinot Noir
Väri
Vaalea lohenpunainen
Tuoksu
Raikas, metsämansikkainen, sitruunainen
Maku
Erittäin kuiva, keskihapokas, sitruksinen, metsämansikkainen, ryhdikäs
Esite
Lataa esite
Lisätietoja
Maa
Ranska
Alue
AC Champagne
Tuottaja
G.H. Mumm
Saatavuus
Alko Ravintolat
Pullokoko 75 cl
Alkoholia 12 %
Pakkaustyyppi
Lasipullo
Laatuluokitus
AC Champagne
Litrahinta
67,19 €/l
Alkon tuotekoodi
930287
EAN
3043700104330
SKU
608017
Korkkityyppi
Luonnonkorkki
Pulloja / laatikko
6 kpl
Makeusaste
Kuiva, erittäin kuiva
Sokeripitoisuus 8 g/l
Rypäleosuudet
60 % Pinot Noir, 18 % Pinot Meunier, 22 % Chardonnay

G.H. Mumm Le Rosé -Monipuolinen rosésamppanja

G.H. Mumm Le Rosé tuotiin samppanjan ystävien nautittavaksi vuonna 1957 ja sitä tarjoiltiin ensimmäisen kerran Ranskan presidentin Elysée Palatsissa.

Samppanjan pohjana on Pinot Noir rypäle (60%), tuoden voimaa ja rakennetta viiniin, Chardonnay (22%) tuo eleganssia ja mineraalisuutta, kun taas Pinot Meunier (18%) pyöreyttä ja tasapainoa. Samppanjasta on saatu rosé'ta lisäämällä seokseen 14% punaviiniksi käytettyä Pinot Noir'ia. Tämä tuo viiniin persoonallisuutta ja ryhtiä. Viinin lopullisessa sekoituksessa on käytetty18% Reserve-viinejä, jotka ovat enimmäkseen Pinot Noiria ja vähintään kolmesta eri vuosikerrasta. Noin kahden vuoden kypsyminen kellarissa tekee viinistä intensiivisen ja minimaalinen dosagen eli sokerin (6g/l) lisääminen lopussa tuo viinin omat aromit upeasti esille.

Ruokasuositukset ja viinin tarjoilu

G.H. Mumm Le Rosé -samppanja on erittäin monikäyttöinen. Se on loistava malja- tai seurustelujuoma, mutta Pinot Noir -rypäleen tuoma ryhdikkyys ja täyteläisyys tekevät Le Rosésta myös mainion kumppanin runsaammillekin ruoille. Kokeile esimerkiksi laadukkaiden lihaleikkeleiden tai savustetun lohen kanssa.

Samppanja on parhaimmillaan viilennettynä 8-10 asteiseksi ja tarjoiltuna puhtaista hyvin muotoilluista samppanjalaseista.

Tunnet sen poikkiraidasta

Poikkiraita on Mumm-samppanjoiden tunnusmerkki. Se on Ranskan kunnialegioonan nauha ja ilmestyi G.H. MUMM Cordon Rouge Brut -pulloon vuonna 1875 ensin nauhana ja myöhemmin punaisena poikkiraitana. Nauha kuvaa viinitalon henkeä, joka heijastaa intohimoa panostaa asiantuntemukseen ja laatuun. Punanauhainen samppanja näkyi pitkään myös Formula 1 -kilpailujen virallisena voitonjuhlan juomana palkintokorokkeella.

G.H. MUMM

G.H. MUMM et Cie on kolmen saksalaisen veljeksen vuonna 1827 perustama samppanjatalo. Veljekset Jacobus, Gottlieb ja Philipp Mumm kuuluivat yhteen Saksan vanhimpaan aatelisperheeseen ja talo oli aluksi nimeltään P.A. Mumm veljesten isän, Peter Arnold Mummin mukaan, joka oli tuottanut viiniä Reinin laaksossa vuodesta 1761. Mummin veljekset panostivat alusta asti laatuun ja ennen kaikkea tuotannon jatkuvuuteen ostamalla omia tarhoja Verzenayn, Aÿn, Avizen ja Cramantin kylien alueilta, jotka ovat nykyään Grand Cru-luokiteltuja.

Vuonna 1853 talo siirtyi seuraavan sukupolven edustajalle, Gottliebin pojalle, George Hermann Mummille. Tästä asti talo on toiminut nimellä G.H. MUMM et Cie. G.H. Mumm oli visionääri, joka matkusteli maailmalla markkinoimassa talonsa samppanjaa ja aloitti näin oman samppanjanvientinsä. 1900-luvun alussa yrityksellä oli jo 20 tytäryhtiötä ympäri maailman ja talo kolmen miljoonan pullon vuosituotannollaan johtava samppanjantuottaja.

1870-luvulla Ranskan Kunnialegioonan tunnus, punainen silkkinauha ilmestyi koristamaan talon tärkeimpien asiakkaiden pulloja. Vuonna 1875 tästä silkkinauhasta tuli G.H. Mummin luoman Cordon Rouge samppanjan tunnus. Sittemmin silkkinauha vaihtui etiketin punaiseen poikkiraitaan.

Mummin perheen jäsenet pysyivät Saksan kansalaisina, joten ensimmäisen maailmansodan sytyttyä talon varat ja viinitarhat takavarikoitiin. Vuonna 1920 talo huutokaupattiin ja René Lalou otti talon ohjakset. Hän hankki talolle lisää Grand Cru -tarhoja ja kehittäessään talon viinien laatua, hän asetti ainutlaatuiset terroirit keskeiseen asemaan. Hänen filosofiansa voidaan kiteyttää G.H. Mummin kuuluisaan tunnuslauseeseen "Only the best".

Nykyisin G.H. Mumm on Pernord Ricardin omistuksessa ja talolla on lähes 218 hehtaaria viinitarhoja, joista 160 hehtaaria on Grand Cru -luokiteltuja ja tarhat sijaitsevat kahdeksan historiallisen kylän alueilla. Mummin 25 kilometriä pitkät kellarit kaivettiin käsin, mikä vei 70 vuotta. Näissä kellareissa on noin 25 miljoonaa pulloa samppanjaa, talon vuosituotannon ollessa yli kahdeksan miljoonaa pulloa. 60 prosenttia talon tuotannosta menee vientiin yli sataan maahan.

www.mumm.com/en

Tilaa uutiskirje

Tilaa Juomavinkin uutiskirje!