Musta kissa on suomalaisten suosikkiviini
Uudet viinibrändit tulevat ja menevät, mutta Gato Negro pitää vuodesta toiseen pintansa suomalaisten kestosuosikkina. Alkon vuoden 2014 myyntitilastoissa Gato Negro Cabernet Sauvignon piti selkeästi ykköstilansa Suomen myydyimpänä punaviininä. Rakastettua kissaviiniä myytiin vuonna 2014 lähes 760 000 litraa, joka 0,75 litran pulloina tekee huikeat yli miljoonaa pulloa. Gato on myös Suomen tunnetuin viinibrändi. Kysymykseen Tunnetko Gato Negro -viinin? vastaa myöntävästi 83 % yli 18-vuotiaista suomalaisista.*
Suomessa Gato Negro on ollut myynnissä kolmisenkymmentä vuotta, mutta mustan kissan tarina alkaa jo 1960-luvulta Chilestä, jolloin viinituottaja Viña San Pedro mietti, minkä nimen antaisi uutuusviinilleen. Nimen tulisi kuvastaa vahvuutta ja erilaisuutta ja silloisen saksalaisen pääviinintekijän mieleen tuli kaksi sanaa: Schwartze Katze. Vanhan saksalaisen legendan mukaan Mosel-joen varrella asui musta kissa, joka vahti viinitynnyreitä tunnetun viinimyyjän kellarissa. Schwartze Katze, musta kissa oli täydellinen nimi viinille, joka tuotiin markkinoille espanjaksi käännettynä nimellä Gato Negro.
Gato Negro oli myös ensimmäinen chileläinen viinibrändi, josta amerikkalaislehdistö on koskaan kirjoittanut ja tänä päivänä kissaviiniä kaadetaan lasiin jossain päin maailmaa joka toinen sekunti. Gato Negro -viinejä viedään yli 80 maahan Suomen ollessa yksi suurimpia vientikohteita.
Gato Negro -viinien rypäleet ovat kasvaneet Lontuen laaksossa Chilen keskiosissa ja tarha, josta ne tulevat, on yksi maailman suurimpia, kooltaan huikeat 1.200 hehtaaria.
Gato Negro Cabernet Sauvignon on mutkaton punaviini yleiskäyttöön. Se sopii tummille liharuoille, mutta myös pastoille ja pizzoille sekä juustoille. Suositus tarjoilulämpötilaksi on noin 16-18 asteisena. Gato Negro viineistä voit lukea lisää sen omilta kansainvälisiltä sivuilta.
Gato Negrolla on omat suomenkieliset Facebook-sivut. Liity sinäkin kasvavaan fanijoukkoon ja kuulet ensimmäisenä Mustan Kissan huippukilpailuista. www.facebook.com/gatonegrosuomi
* GFK & Pernod Ricard, tutkimus marraskuu 2013