Gato Negro Sauvignon Blanc 3 l hanapakkaus

“Suomen myydyin valkoviini”

Alkon makuluonnehdinta

Vivahteikas & ryhdikäs

Hinta Alkossa

29,99 €

Ruokasuositukset

Kala, vähärasvainen
Salaatit ja kasvisruoat
Äyriäiset
Nautiskeluviini

Rypäle

Väri

Kirkas oljenkeltainen, hieman vihreyttä

Tuoksu

Hedelmäinen, herukkaa, karviaista, raparperia, yrttejä

Maku

Kuiva, hapokas, kypsän greippinen, viheromenainen, herukkainen, hunajameloninen, yrttinen

Lataa esite

Katso tarkemmat tuotetiedot

Maa: Alue:
Central Valley
Tuottaja: Vuosikerta: Saatavuus:
Alko
Pullokoko:
300
Alkoholia:
12,00 %
Hintaryhmä:
n. 29 €
Litrahinta:
10,00 €
Alkon tuotekoodi:
580038
EAN:
7804300120733
Sokeripitoisuus:
2,00 g/l
Pulloja / laatikko:
4 kpl
Paikallinen ekosertifiointi:
Kyllä
Makeusaste:
Kuiva, erittäin kuiva

Asiantuntijan arvio

Viinilehti 2020: *** tähteä, laadukas ja hyvn tehty viini, edullinen ostos (2018 vuosikerta)


Viinistä

Gato Negro -viinien rypäleet ovat kasvaneet Chilen keskiosissa ja tarha, josta ne tulevat, on yksi maailman suurimpia, kooltaan huikeat 1 200 hehtaaria. Viini on runsaan hedelmäinen, pirteähappoinen ja kokonaisuus jättää eksoottisen hedelmäisen, sitrusaromisen ja kesäisen jälkivaikutelman.

Gato Negro Sauvignon Blanc on ollut jo vuosia Alkon myydyin valkoviini ja sitä on saatavana sekä 25 cl:n muovipullossa että 75 cl:n lasipullossa ja 1 litran kartonkipakkauksessa sekä 3 litran hanapakkauksessa.

Ruokasuositukset ja viinin tarjoilu

Gato Negro Sauvignon Blanc on erinomainen yleisviini useimmille kalaruoille ja toimii mukavasti myös pastaruokien kanssa, ja pirteähappoisuutensa ansiosta sopii myös seurusteluun. Kannattaa kokeilla myös tomaatti- ja oliiviöljypohjaisissa kastikkeissa. Viini on parhaimmillaan viilennettynä 8-11 -asteiseksi.

Gato Negro - Suomen tunnetuin viinibrändi

Uudet viinibrändit tulevat ja menevät, mutta Gato Negro pitää vuodesta toiseen pintansa suomalaisten kestosuosikkina. Gato Negro on Suomen tunnetuin viinibrändi (Wine Intelligence 2019 -tutkimus) ja joka vuosi Alkon myydyimpiä tuotteita, sekä puna- että valkoviineissä.

Suomessa Gato Negro on ollut myynnissä kolmisenkymmentä vuotta, mutta mustan kissan tarina alkaa jo 1960-luvulta Chilestä, jolloin viinintuottaja Viña San Pedro mietti, minkä nimen antaisi uutuusviinilleen. Nimen tulisi kuvastaa vahvuutta ja erilaisuutta ja silloisen saksalaisen pääviinintekijän mieleen tuli kaksi sanaa: Schwartze Katze. Vanhan saksalaisen legendan mukaan Mosel-joen varrella asui musta kissa, joka vahti viinitynnyreitä tunnetun viinimyyjän kellarissa. Schwartze Katze, musta kissa oli täydellinen nimi viinille, joka tuotiin markkinoille espanjaksi käännettynä nimellä Gato Negro.

Gato Negro oli myös ensimmäinen chileläinen viinibrändi, josta amerikkalaislehdistö on koskaan kirjoittanut ja tänä päivänä kaksi pulloa Gato Negro -viiniä avataan joka sekunti jossain päin maailmaa! Gato Negro -viinejä viedään yli 80 maahan Suomen ollessa yksi suurimpia vientikohteita

Viña San Pedro

Correa Albanon veljesten vuonna 1865 perustama Viña San Pedro on Chilen suurimpia viinintuottajia, joka on tehnyt paljon töitä luodakseen Chilestä vahvan ja monipuolisen viininvalmistajamaan. Yhteensä San Pedrolla on viininviljelysmaata yli 2 500 hehtaaria ja se omistaa yhden maailman suurimmista viinitarhoista, Curicó Valleyn alueella sijaitsevan 1 200 hehtaarin tarhan. Tältä tarhalta tulevat muun muassa Gato Negro -viinit ja näiden lisäksi Viña San Pedron viiniperheeseen kuuluvat myös mm. Castillo de Molina ja 1865 Selected Vineyards. Vientiä on yli 80 maahan ympäri maailman.

Vastuullinen viinintuottaja

Viña San Pedro Tarapacá eli VSPT Wine Group on jo pitkään noudattanut ympäristöystävällisiä käytäntöjä, joiden tarkoituksena on edistää kestävää kehitystä. Samalla viinitalo panostaa myös sosiaaliseen vastuuseen, joka kattaa työntekijät ja heidän perheensä sekä yhteisöt, joiden alueilla VSPT viljelee. Yrityksen 360° Sustainable -ohjelma jakautuu neljään osaan, pitäen sisällään ympäristön, vesihuollon, sosiaaliset sitoumukset ja laadun. Jokainen osa-alue sisältää laajan joukon toimintoja, joilla pyritään parantamaan mm. energian ja vedenkulutusta, luonnon monimuotoisuutta, omavaraista energiantuotantoa, ihmisten hyvinvointia ja kehitystä sekä tuotteen laatua. "We respect and honor our people and our land."

VSPT Wine Group

VSPT Wine Group's Sustainability Video

Paikallinen ekosertifiointi

VSPT Wine Groupin tuotteilla on paikallinen ekosertifiointi, Certified Sustainable Wine of Chile. Tuotteen alkuperämaassa annettu sertifiointi kertoo kestävän kehityksen edistämiseksi tehdyistä toimenpiteistä viinintuotannossa. Paikallisten sertifiointien vaatimukset vaihtelevat jonkin verran maasta riippuen. Kuitenkin esimerkiksi viinin viljelyssä ja -valmistuksessa tyypillisiä toimenpiteitä ovat veden ja energiankulutuksen säästäminen sekä uusiutuvan energian käyttäminen. Esimerkiksi luomutuotannossa ei näille toimenpiteille aseteta lainkaan vaatimuksia.

Certified Sustainable Wine of Chile

Biokaasulaitos

Viña San Pedro on maailman ensimmäinen viinintuottaja, jolla on oma biokaasulaitos. Se kattaa viinitalon kokonaissähköntarpeen ja tuottaa 60 % koko VSPT Wine Groupin sähköntarpeesta. Biokaasulaitos käyttää raaka-aineena viinintuotannosta jäänyttä biojätettä, joka muutetaan biokaasuksi ja loput rypäleiden biojätteet kuljetetaan viinitarhoille lannoitteeksi. Näin saadaan pienennettyä hiilijalanjälkeä sekä parannettua jätehuoltoa. Alla oleva video kertoo lisää biokaasulaitoksesta.

Viña San Pedro bio gas plant video

Alko verkkokauppalinkki

Suosittelemme myös