Jyväskyläläinen Bar Explosive tarjoaa viskielämyksiä

Kurvatessani autolla Jyväskylän Puistokadulle hieman myöhässä itse pyytämästäni haastattelusta minua on ravintolan edessä vastassa rennosti myöhästymiseeni suhtautuva mies. Ravintolatoimenjohtaja Mikko Oksa toivottaa minut lämpimästi tervetulleeksi Bar Explosiveen ja tarjoaa kahvit. Mikko on Viskimies, mutta ei ole aina ollut sitä. ”Maistoin ensimmäistä kertaa viskiä 1980-luvulla kun nuorin veli syntyi ja totesin, että tämä on kamalaa. 1990-luvun lopulla kaverit harrastivat viskejä ja lopulta myös minä innostuin niistä. Viskeissä viehättää etenkin niiden monimuotoisuus, Viskien seurassa ulkomaailma tietyllä tavalla jopa sulkeutuu”.

Kuva: Mikko Oksa pitää itse viskeistä ja osaa hyödyntää omaa innostustaan myös asiakaspalvelutilanteissa.

Mikko muutti Jyväskylään 1993 ja toimi pitkään täysin muulla alalla kuin ravintola-alalla. ”Ensimmäinen kosketukseni ravintola-alaan tapahtui vuonna 2010, kun Ravintola Vihreä haltiatar laajensi toimitilojaan ja lupauduin remontointiavuksi. Heillä oli työvoimasta pula tiskin taakse ja omistaja tokaisi, että kun olet kuitenkin kaikki meidän oluet maistanut niin tulisitko hommiin? Ravintolassa oli yli 20 erilaista viskiä, joka oli siihen aikaan paljon. Tuotteita vaihdeltiin koko ajan ja siltä pohjalta alettiin rakentamaan sitä viskijuttua siellä”

Mikon tie vei ravintola-alan koulutuksen ja Ravintola Old Bricks innissä vietettyjen vuosien jälkeen nykyiseen työhön Bar Explosiveen. Ravintolalla on erittäin pitkä historia ja aikoinaan Ravintola oli erityisen tunnettu ”suoraviivaisesta” myynnistään. Valikoima oli siis melko suppea. Nykyinen omistaja Petri Hirvonen on pyörittänyt ravintolaa yli kahdeksan vuotta ja Mikon tullessa kuvioihin mukaan 2015 muutosta sisältöön ja palveluun alettiin miettiä uudelleen. Valikoimaa laajennettiin ja juuri viski oli se juttu. Ravintolassa on nykyään muutama premium-ginikin hyllyssä, mutta ravintola on profiloitunut viskiin erityisen vahvasti.

Viskit kiinnostavat jyväskyläläistä kuluttajaa

Viskien tulevaisuus näyttääkin Mikon mukaan Jyväskylän ravintoloissa hyvältä, mutta myös vahvaa viskiyhteistyötä muiden ravintoloiden kanssa tämän eteen tarvitaan. ”Sormet pitää olla pulssilla moneen suuntaan, tislaamot, maahantuojat ja Viskin Ystävien Seura. Jyväskylän ravintolakenttä on tällä hetkellä myllerryksessä, mutta liikeidean muutoksella me olemme nyt itse terveellä pohjalla ja juuri siksi olemme pystyneet vastaamaan tähän haasteeseen”.

Ravintolassa järjestetään aika ajoin kuluttajille maisteluiltoja viskin ympärillä. Vuonna 2018 ravintolassa pidettiin kuluttajille 9 teemailtaa viskeistä ja vähintään samaan päästään tänäkin vuonna. Keskimäärin näihin iltoihin osallistuu 20 henkilöä, joka on melkein maksimi mitä ravintolaan mahtuu. ”34 tänne on ihan absoluuttinen maksimi”.

Viskien monipuolisuudella ainutlaatuisia makuelämyksiä

Mikko myy makuja eikä tuotemerkkejä. ”Aamupäivälle voisi sopia ennemmin kevyt ja illalla taas vahvempi viski. Mutta meillä ei ole oikeastaan sellaista all day -viskikulttuuria olemassakaan Suomessa”. Mikon mukaan viskeissä on äärimmäisen paljon potentiaalia myös ruokaravintolapuolella lähtökohtaisesti jo tietenkin aperitiivinä ja digestiivinä. Viskiä pystytään myös yhdistämään eri ruokiin, kuten oluenkin kanssa on jo pitkään Suomessa tehty. Mikko mainitsee erityisen hyviksi yhdistelmiksi viskin ja suklaan, sekä vaikkapa viskin ja juuston. Viskin osalta tämä ruoan kanssa yhdistäminen on vielä kuitenkin kovin outoa monelle. ”Jyväskylä ei ehkä pysty olemaan veturi tällaisessa viskin ja ruoan yhdistämisessä vaan vaatii isot kaupungit pioneereiksi, jotta kiinnostus tällaiseen isommin Suomessa kasvaa. Kokemuksen kautta ihmiset omaksuvat tällaisia asioita parhaiten. Täällä meillä lähestymme kuitenkin tätä viskien monikäyttöisyysasiaa niin, että olemme tekemässä lähiaikoina oluista ja mallasviskeistä parituksia. Esimerkiksi Belgialainen Amber ja Sherrytynnyrikypsytetyt viskit sopivat erityisen hyvin yhteen. Tuomme esille mahdollisimman paljon erilaisia makuelämyksiä asiakkaille, jotta he viihtyvät”.

Mikko kertoo, että heidän asiakkaitaan kiinnostaa edelleen voimakkaat maut ja viskeissä tätä löytyy erityisesti savuisista viskeistä. Mutta heti tämän jälkeen suosituimpia ovat sherrytynnyreissä kypsytetyt viskit. Myös Bourbon-viskit kiinnostavat yhä enemmän. Miksi vahvat maut sitten kiinnostavat asiakasta on se, että asiakas pääsee helposti kiinni dominoiviin elementteihin tuotteessa.

Ravintolahenkilökunnan ammattitaito avainasemassa

Erityisesti viskien myynnissä oma viskiosaaminen nousee keskeiseen rooliin ja on todella tärkeää. Mikko haluaa myös jakaa omaa viskiosaamistaan muille. Tammikuussa 2019 Mikko järjesti Jyväskylän ravintola-alan henkilökunnalle mallasviskikoulutuksen. Tapahtuma kiinnosti ja paikalla oli 14 innokasta opiskelijaa. Ravintola-alalla koulutus onkin usein työntekijän itsensä vastuulla. ”Maista tuotteesi, opiskele vähintään pari asiaa niistä ja palvelet asiakastasi paremmin”. Mikko on myös tekemässä kirjaa viskeistä ja matkustaa tulevana syksynä Skotlantiin haastattelemaan viskivaikuttajia kirjaansa varten. Toinen matka tislaamoihin tutustumista varten tulee vielä erikseen.

Tilaa uusimmat blogipostaukset sähköpostiisi